Concept summary

De samenleving wordt de laatste jaren opgeschud door nieuwe platformorganisaties als Airbnb, Uber en Helpling. Met hun exponentiële groeicapaciteit, onorthodoxe strategieën en relatief minimale investeringen groeien deze organisaties in een paar jaar uit tot spelers van wereldformaat. Niet omdat ze alles zelf bezitten en uitvoeren, maar door consumenten elkaar tijdelijk toegang te laten geven tot hun spullen, diensten of geld  via het faciliteren van een platform.

De grote belofte van deze zogenaamde ‘peer2peer’ netwerkeconomie is dat de ‘middleman’ overbodig wordt en dat de macht in handen van de consument komt. Maar wordt deze belofte waargemaakt? Welke ontwikkelingen vinden plaats? Waar gaat het naartoe met de platformorganisaties? Wat zijn de dilemma’s die en duurzame ontwikkeling in de weg staan? En hoe kun jij inhaken op de transitie die plaatsvindt?

Deze vragen stonden voor internationaal platformexpert en auteur Martijn Arets centraal in zijn expeditie: in 4 jaar tijd ging hij in 14 landen met ruim 400 ondernemers, experts en onderzoekers het gesprek aan over de platformrevolutie. In zijn boek De platformrevolutie analyseert Arets de belangrijkste ontwikkelingen en stakeholders, legt hij de meest prangende dilemma’s bloot en schetst hij een visie op en roadmap naar de toekomst. Bovendien laat hij zien hoe jij zelf onderdeel kan worden van de platformrevolutie.